15 aastat tagasi: Senna elu läbi Bergeri silmadeTäpselt 15 aastat tagasi 1. mail kaotas Ayrton Senna oma elu San Marino Grand Prix’l. Kolmekordne vormel 1 maailmameister alles alustas hooaega uue võistkonna Williamsiga, olles eelnevalt sõitnud McLareni eest, kuid juba esimeste etappide järel lõpetas ta suure avarii järel rajapiiretes. Samal päeval loeti ta haiglas ametlikult surnuks.
Brasiilia legendi kohta on palju kirjutatud, kuid hiljuti andis intervjuu inimene, kes tundis teda väga hästi. Temaks on Gerhard Berger.
Berger kohtus esimest korda Sennaga, kui nad koos vormel 3 klassis võidu sõitsid. Tol hetkel märkas Berger Senna talenti, „kuid loomulikult pead end sellisel hetkel parimaks ning teised on lihtsalt head, kuid ületatavad,” selgitas Berger.
„Saime väga hästi läbi, kuna esiteks olime samaealised,” jätkas austerlane. „Tundsime teineteist vormel 3 päevilt. Veetsime koos aega, läksime koos puhkereisidele. Veetsime aega koos minu paadis. Samuti olime Brasiilias tema juures. Käisime mängimas, pidutsemas. Meil oli tõesti lõbus ning tema vastu võisteldes, siis temaga alati koos meeskonda jõudes olid kõik teised minu tiimikaaslased olnud head, kuid ületatavad.”
„Ja tema meeskonnaga liitudes mõtlesin samuti. Ütlesin, et olgu, ta on väga hea, kuid saan temast jagu. Kuid siis märkasin, kui silmapaistev ta oli, aga ma polnud kade või midagi säärast, isegi ülbe mitte, kes tahaks teda või tema imidžit kuidagi nõrgestada. Mõtlesin lihtsalt sellele, et minust sõltub temast paremaks saamine ning pean end edasi arendama. Arvan, et ta sai kohe aru, et tegeleme ausa mänguga, kui üksteise vastu võistlesime. Seega oli meil hea sõprus ning üle aastate väga hea läbisaamine.”
Senna ülim soov võita oli vormel 1 karjääri jooksul silmaga näha. Edu spordi kõrgeimal tasemel nõuab paljusid erinevaid iseloomujooni, millest just kõik pole meeldivad.
„Kõik on suure konkurentsihingega ning ülimalt isekat,” viitas Berger vormel 1 pilootide eliidile. „Mäletan, et koolis käies tunti mind kõige ülbema isikuna. Vormel 1 sarja jõudes polnud ma enam kõige ülbem ja Ayrtoni sarnaste inimestega rääkides on tegu suisa uue keelega. Seega on tegu arvatavasti spordi ühe osaga. Tuleb enda eest hoolt kanda. Peab olema kindel tapjainstinkt – ülbus. Kõik see peab olemas olema.”
Pärast 1989. aastal Alain Prosti lahkumist Ferrarisse veetis Berger kolm aastat McLaren Hondas Ayrton Senna tiimikaaslasena. Palju on räägitud Prosti ja Senna vahelisest tulisest läbisaamisest.
„Kahe piloodi vaheline läbisaamine oli katastroof,” jätkas Berger. „Prost kui tolleaegne superstaar oli suurima konkurentsihingega, väga kiire, edukas ja hea. Siis tõusev noor brasiillane ning suudab kõigest puhta kiirusega talle ära teha. Ja see on väga, väga raske… veelgi raskem olukord Alain Prosti sarnasele superstaarile.”
„Mäletan hästi, et Ayrton oli lihtsalt kvalifikatsioonis (kiirem). Ta oli lihtsalt kiireim mees ning Alain sai sellest väga kiiresti aru ja mõtles: ’Nagunii on meie autod siin kiired oleme mõlemad esireas. Seega las tema võtab parima stardikoha. Pean oma täit kogemust võistlusel tema alistamiseks kasutama.’”
„Alainil oli sarnase juhtumiga juba varasemalt kogemusi Niki Lauda näol, kes oli tol hetkel Alaini olukorras ning prantslane tuli noorukina Niki kõrvale ning viimane suutis vaid poole punktiga tiitli võita. Kuid kiiruse, talendi poolest oli Alain uus tegija. Ning siin (Sennaga) oli sama seis. Ayrton oli uus tegija ning ilmselgelt pidi Alain igat teadaolevat trikki, meeltemängu kasutama, et Ayrtonit kõhklema panna. See oli ainus viis ja võimalus tiitel võita.”
1989. aasta meistritiitel läks hooaja viimasel etapil Suzuka ringrajal Prostile pärast kõneainet pakkunud avariid mõlema piloodi vahel. Kogu aasta oli duell selle ümber, kumb neist parem on. Vasak-parem šikaanile lähenedes kasutas Senna ära Prosti konservatiivset 130R kurvi läbimist ning üritas temast mööduda enne šikaani.
Kuid Prost keeras lihtsalt Sennale peale ning mõlemad sõitsid rajalt välja. Prost lasi omal turvavöö lahti ning ronis autost välja, kuid Senna sai rajakohtunikelt abi ja pärast boksipeatuses auto nina vahetamist oli valmis sõitu jätkama. Senna suutis sõitu juhtinud Alessandro Nannini kinni püüda ja isegi mööduda, kuid hiljem diskvalifitseeriti tema tulemus viimases šikaanis lõikamise pärast.
„Päeva lõpuks tuli meistritiitli osas otsus langetada ning tol ajal polnud nii kindlad reeglid kui praegu,” meenutas Berger. „Meie kohustuseks oli avariid vältida. Teineteiste mõistmine oli veidi vabam ning loomulikult kui sa ei tahtnud võita, siis oli sulle kasuks, kui teine või sina sõitu hiljem ei lõpeta… mõnikord keerasid samuti auto teisele peale ja kogu lugu. Võitsid meistritiitli.”
„Seega kestis päeva lõpus suur poliitiline arutelu. Mõlema piloodi pärast oli veidi kahju. Alain oli fantastiline, uskumatu meister. Ja siis näha neid kahte koos laua taga vaidlemas, kes meistritiitli saab – sellest oli veidi kahju. Kuid ei loe, see oli võidusõidu üheks osaks. See on tükike ajaloost. Oli suurepärane hooaeg. Kaks hiiglast kohtusid üksteisega meistritiitli otsustamise nimel. See oli suurepärane.”
Vastasseis jätkus 1990. aastal, kui Prost hakkas sõitma Ferrari eest ning Senna jätkas McLareniga, mil tema kaaslaseks tõusis Gerhard Berger.
Meistritiitel otsustati taas väga tiheda võitlusega ning Jaapani Grand Prix’l. Kui Senna vaidles FIAga, kummalt poolt peaks ta esimeselt kohalt startima, siis oli selge, et brasiillane kavatseb maksimumi võtta.
„Mäletan, et vahetasime sõiduks riideid ning tegime teineteise üle nalja. Ta ütles: ’Gerhard, jälgi hästi esimest kurvi. Saab lõbus olema.’ Teadsin juba enne, mis saab juhtuma, kuna ta ütles, et kättemaksutund on tulnud.”
Nüüdseks on teada, et stardist sai Prost väga hästi minema ning oli Senna kartusteks tema kõrval. Esimesse kurvi sisenedes Senna lihtsalt rammis Prosti autot ning mõlemad lõpetasid liivaväljadel. Senna tegi seda teadmisega, et saab teist korda maailmameistriks.
1991. aastal lisandus Senna arvele kolmas tiitel, kuid Ferraril oli probleeme. Berger lahkus 1993. aastal McLarenist, et liituda Ferrariga. Algselt sai Senna uueks kaaslaseks Michael Andretti, kuid siis juba tõusev täht Mika Häkkinen. Tol hetkel oli Williams Renault domineerivaks jõuks ning Prost võttis selle roolis oma neljanda meistritiitli. Kuna McLaren kasutas kesist Fordi mootorit ja 1994. aastaks planeeriti lepingut Peugeot’ga, siis vaatas Senna kadedusega Williamsi poole.
„Olin McLarenist Ferrarisse läinud,” jätkas Berger meenutamist, „ja Ayrton ütles mulle: ’Ma ei usu enam McLarenisse. Pean lahkuma. Lähen Williamsisse. Williams ehitab parima auto. Williamsil on parim insener. Proovin Williamsisse saada.’ Ta hakkas Frankiga läbi rääkima ning tuli paaril korral minu juurde ning ütles: ’Gerhard, ma ei sõida kunagi Williamsi eest. Frank on nii range ja ma ei sõida kunagi selle vormeliga.’”
„Mõned nädalad hiljem kohtusime uuesti ja ta ütles: ’Pean uuesti proovima, kuna see on parim auto ning tahan parimat vormelit, vajan seda.’ Ja tuli uuesti tagasi: ’Rääkisin Frankiga. Kõik paistab väga hea.’ Mõned päevad hiljem kohtusin temaga ja ta ütles: ’Temaga on võimatu leppele saada. Ma ei hakka kunagi Williamsi eest sõitma.’ See jätkus veel vist pool aastat, kuni ta lõpuks ütles mulle, et läheb Williamsisse.”
„Ja sel hetkel oli Williamsil tehnilise poole pealt parim auto. Tegu oli eriti suure Williamsi ajastuga, kui Adrian Newey valmistas koos Patrick Headiga tõesti suurepärased autod. See tähendas, et Ayrton oli kiireim mees kiireimas vormelis. Väga igavad vormel 1 hooajad olid ootamas.”
Williams Renault FW16 vormel oli väga kiire ning juba esimese võistluse kvalifikatsiooni järel haaras Senna parima stardikoha, kuid sõidus tegi Michael Schumacheri püüdes oma autoga pirueti. Kohe järgneva Jaapani etapi kvalifikatsiooni suutis ta uuesti võita, kuid juba sõidu stardis juhtus tal õnnetus ning Schumacherile läks teine etapivõit järjest.
1994. aasta San Marino Grand Prix’l võitis ta kolmandat korda järjest kvalifikatsiooni, mis oli pärast Roland Ratzenbergeri traagilist õnnetust 65. karjääri jooksul. Pärast turvaautoperioodi jätkus võidusõit Senna käe all ning talle järgnes kohe Schumacher. Siiski sõitis Williamsi piloot Tamburello kurvis rajalt välja. Huvitava märkusena on see, et Senna tahtis Ratzenbergeri mälestamist tähistada võiduga ning hoidis selleks oma Williamsi vormelis ka austria lippu.
„Mäletan, et Ayrton ütles mulle samal hommikul, kui olime pilootide koosoleku lõpetanud: ’Meie autos on kuradima palju kiirust peidus, me ei suuda seda lihtsalt veel kontrolli all hoida. Pidime mõned asjad ümber tegema, et see juhitav oleks.’ Kuid ta endiselt pani auto parimale stardikohale nagu alati. Kõik oli tavapärane, kuid ta tundis Williamsis end väga hästi. Ta ütles: ’Olen õiges meeskonnas. Hakkan palju võitma.’”
„Õnnetuse juhtudes olin just tema taga,” ütles Berger. „Nägin teda seina sõitmas. Olin tema sõiduga paralleelis ning nägin teda ja ta… kokkupõrge ei paistnud nurga poolest kuigi tõsine. Arvasin, et polnud midagi hullu. Olen selles kurvis hullemaidki õnnetusi näinud, kuid mitte väga. Tema autol polnud halb kokkupõrkenurk. Seega oli minu arvates kõik hästi. Lihtsalt tulin tagasi ning panin oma auto stardirivvi ja nad peatasid võistluse.”
„Nad puhastasid rada ja isegi stardirivi juures oli õhkkond igati hea. Kõik ütlesid: ’Noh, ta on autost väljas.’ Me ei mõelnud, et midagi võib väga hullusti olla. Minu jaoks oli ta autost väljas ning kõik korras. Lihtsalt vaja rada puhtaks saada ning jätkata. Seega polnud mul õrna aimugi, kui hull tegelikult oli.”
„Alustasime uuesti võidusõitu ning üsna pea tekkis veidi imelik tunne, kuid ei midagi erilist. (Pärast katkestamist) Garaažis istudes tekkis see ning inimesed tulid minu juurde ja ütlesid: ’Tead, et Ayrton on haiglas ja võitleb oma elu eest?’ Ja siis sain aru, kui tõsised probleemid tegelikult olid.”
„Me, me… siis panin oma asjad kokku ja ütlesin: ’Las ma lähen haiglasse ning vaatan, mis täpselt juhtus.’ Võtsin helikopteri ja läksin Bologna haiglasse.”
Veidi hiljem lahkus Senna elavate seast ning Berger liitus Damon Hilli, Emerson Fittipaldi, Alain Prosti ja paljude teistega Sao Paolosse tema matustega. Miljonid läksid tänavale brasiilia suurkuju mälestama.
„Pole palju rohkem rääkida, kuna… lihtsalt vaadake filmi,” ütles Berger. „Lihtsalt vaadake inimesi surnuaiale minemas. Vaadake, kuidas teda koheldi. See on eriline, kui ta oligi eriline mees. Tema eluajal oli kõik korras. Läksime uude riiki ning kuna olime sõite võitnud sportlased, siis sedasi kuulsad. Inimestele meeldis meiega õhtustada, meid näha, kuid Ayrtoni puhul palus president tavaliselt temaga kohtuda. Tal oli selline eriline karisma, mida on võimatu kirjeldada. Sul kas on see või sünnid sellega. Ja see tal oli.”
„Teame, et ta… ta seisab suurimate seas, ehk on vormel 1 ajaloo suurimaid piloote. Minu jaoks oli ta vormel 1 sarjas käinutest parim piloot. Tean teda sõbrana, kuna käisin temaga tihedamini läbi. Võistlesin paljude, kuid mitte kõigiga. Meil oli Jim Clark ja veel teisigi enne. Kindel on see, et ta oleks olnud sarnasel tasemel.”
„Kuid mulle isiklikult ja emotsionaalselt oli ta olnud vormel 1 ajaloo parim piloot.”
http://www.sponest.ee