Foto: Eero Barndõk
Aava toetajad tahavad viia Eesti tiimi MMile
Rallisõitja Urmo Aava toetajad üritavad viia ellu hulljulge idee moodustada vähemalt kahest autost koosnev Eesti rallitiim ning osaleda sinimustvalgeks värvitud masinatega MM-sarjas.
Idee autorite arvates poleks see pelgalt Urmo Aava toetamine, vaid Eesti riigile oluline mainekujundusprojekt. Nende hinnangul äratavad jaanuarist novembri lõpuni maailma eri otstes kihutavad masinad suurt tähelepanu.
Idee vettpidavuse tõestuseks toovad Aava tiimi liikmed WRC-sarja teleülekannete vaatajate numbrid, mis küündivad Eesti mõistes kosmiliste arvudeni. WRC avaldatud teatmik kinnitab, et 2006. aastal jälgis iga MM-ralli teleülekandeid keskmiselt üle 160 miljoni vaataja. Lisaks raja ääres istuvad rahvamassid.
Projekt eeldab, et auto või autod peavad mahtuma punktikohtadele. Sellisel juhul jõuavad nad telepilti, hakkavad hästi silma ning reklaami kontaktide arv kasvab väga suureks sõnas Eesti Autospordiliidu peasekretär Arno Sillat.
Kas Märtin tuleb tagasi?
Kahe masinaga MM-sarja minek nõuab vähemalt 60 miljonit Eesti krooni. Täispaketina tuleb rentida ralliautod, hooldustehnika, mehaanikud ja insenerid. Ühe auto hinna odavamaks muutmiseks on Aava senine suurtoetaja Oliver Kruuda mõelnud koguni kolme masinaga meeskonnast.
Aastaid juunioride sarjas MM-karussellis tiirelnud Aava arvates tuleb tippseltskonnas püsimiseks koostada abipersonal ala spetsialistidest, mitte üritada kodumaalt suvalist seltskonda kokku ajada.
Pildile mahtumiseks peaksid tipptasemel olema ka sõiduvahendid. Praegu on kaks väga head ralliautot Ford ja Citroën, siis tuleb natuke tühja maad ning järgneb Subaru, loetles Aava. Väiksema raha eest oleks ilmselt võimalik rentida ka Škodasid ja Mitsubishisid, ent nendega muutuks punktidele sõitmise tõenäosus kahtlaseks.»
Mõistagi eeldatakse, et ühe auto rooli istub juba tänavu MM-sarjas väärt punkte kogunud Aava. Teise piloodi kohale on pakutud mitmeid sõitjaid, kuni Eesti läbi aegade parima rallimehe Markko Märtinini välja. Kindlasti peaks juhil olema WRC-auto kogemus arvas Sillat. Eestlastest vastavad sellele tingimusele Jaan Mölder, Margus Murakas ja Mait Meriloo.
Suurejoonelise idee teostumine eeldab Eesti riigi tuge. Ühe võimalusena nähakse koostööd Ettevõtluse Arendamise Sihtasutusega (EAS). Seal töötavad inimesed teavad, kuidas sääraseid projekte käivitada, arvas Aava
Kõlava nimega asutuse turundus- ja kommunikatsiooniüksuse direktor Erki Peegel möönis, et Aava ja tema toetajatega on ideest räägitud, ent otsusteni pole veel jõutud.
Esmalt peaks asi nende endi nägemuses paika saama palju nad tuge vajavad ning kui suurt kasu riik kulutatud rahast saab, selgitas Peegel. Meile on oluline teadmine, kui palju lisatakse erasektori vahendeid, ainult meie summadele ei saa ju toetuda.
Peegel märkis, et EASi eelarves on Eesti kui turismimaa tutvustamiseks 60 miljonit krooni. Sama palju maksaks ühe hooaja jooksul kahe WRC-auto sõidutamine.
Peegli sõnul pole EASis kokkuleppeid, keda ning milliste põhimõtete järgi toetada. Eesti värvides ralliauto on riigi tutvustamisel kindlasti üks võimalus, see torkaks silma, arutles Peegel. Samas võivad tulla ka teiste alade esindajad ja küsida miks te toetate rallisporti, aga mitte meid.
Säärase dilemma ees seisab ka Eesti Autospordiliit. Võib tekkida küsimus, kas aidata üks tiim WRC-sarja või näiteks Marko Asmer vormel ühte, mõtiskles Sillat. Praegu tundub, et rallis on meil suurem järjepidevus ning võimalus, et tippseltskonda pürgivatele meestele tuleb lisa.
Aava senine suurtoetaja Kruuda näeb ühe võimalusena ka otse valitsuse poole pöördumist. Piisaks, kui kultuuriministeerium annaks kümme miljonit. Selle eest tiirutaks Eesti värvides auto aasta otsa mööda maailma, selgitas Kruuda oma nägemust. Ülejäänud raha tuleks nagunii erafirmadelt.
Abu Dhabi näide
Autotehaste toele orienteerunud rallimaailmas mõjuks riigi esindusena võistlemine uudsena. Samas meenus Sillatile, et üheksakümnendate keskel käidi Eesti koondisega üksikutel MM-rallidel.
Tulemused polnud kuigi head raha nappis ning tehnika ei küündinud tipptasemele, viitas Sillart toonase ebaõnnestumise põhjustele.
Hoopis positiivsem näide on võtta tänavusest hooajast, kui Araabia Ühendemiraatide koosseisu kuuluv Abu Dhabi emiraat ostis Fordi esindusmeeskonna autole ülisuure reklaami. Lisaks osaleb üksikutel MM-etappidel Fordi roolis Abu Dhabi kodanik. Kogu pakett läks maksma üle üheksa miljoni euro.
Varem ei teadnud ma sellest paigast midagi, nüüd tean, tunnistas Aava. Meiegi peaksime oma riiki rohkem reklaamima. Sport on selleks ideaalne abiline.
Paljude arvates jääb projekti käivitamiseks liiga vähe aega, uus hooaeg algab ju juba talvel. Pealegi on enamik eelarveid juba ammu koostatud. Minu ettekujutuses oleks õigem alustada vaid Aavaga ning võimaluste tekkides tuleval aastal projekti laiendada, leidis Sillat.
Peegel mõtiskles aga väiksemamahulise koostöö üle. Võime mõnel MM-rallil panna püsti Eesti telgi, kutsuda sinna võimalikke investoreid ja näidata, et Eesti on normaalselt arenev riik, arutles ta
Kalev jätkab Aava toetajana
Seni Urmo Aava suurtoetajaks olnud Oliver Kruuda kinnitas, et jätkab igal juhul Eesti rallimeeskonna abistamist.
Oleme Margus Kanguriga otsustanud, et alustatud asja ei saa pooleli jätta, rääkis Kruuda. Anname endale aru, et isegi niisama mõne meeskonnaga liitudes kasvab Urmo eelarve kahekordseks.
Kruuda märkis, et seniste sponsorite osalus suureneb ka siis, kui riik otsustab rallimeeskonna projekti toetada. Asi paisub suureks ning meiegi peame leidma rohkem raha, lausus ta.
Aava arvates võib sinimustvalge asemel võõbata auto ka mõne suursponsori värvidesse. Suursponsori logodega on tänavu kaetud Fordil sõitva norralase Henning Solbergi ja Citroënil kihutava austerlase Manfred Stohli sõiduvahendid.
Aava ja kaardilugeja Kuldar Siku püüdluste toetamise jätkamist lubas ka Eesti Autospordiliidu peasekretär Arno Sillat. Alaliit ise seda ei tee, küll aga jätkavad projektis mitmed meie partnerid, kinnitas ta.
http://www.postimees.ee